Palvelu ja sen oikea hinta -koulutus
Koulutuksen sisältö
1. osa
-
Hinnoittelun haasteet: Miksi hinnoittelussa epäonnistutaan?
-
Hinnoittelustrategiat
-
Kriisihinnoittelu
-
Markkina-analyysit
2. osa
-
Hinnoittelumallit
-
Kulukontrolli
-
Laskentamenetelmiä
Onko Sinulla vaikeuksia määrittää, kuinka paljon hintaa uskallat pyytää? Entä kuinka paljon kannattaa maksaa? Yhteinen nimittäjä molemmille näkökulmille on tietenkin kannattavuus. Toinen yhteinen nimittäjä on yrityksen strategia. Tosin kriisitilanteessa ainoa yhteinen nimittäjä on selviytyminen, kun myös asiakkaiden maksukyky on vähintäänkin kyseenalainen.
Kuulostavatko nämä oireet tutuilta:
-
Asiakkaat valittavat, että palvelutuotteeni ovat liian kalliita?
-
Häviän tarjouskilpailun toisensa jälkeen?
-
Ammattiostajat tinkivät vereslihalle?
-
Miten hinnoittelen kriisin aikana?
-
Hinnoitteluni perustuu RAHI-menetelmään (=ravista hihasta)?
-
Myyjät puhuvat läpiä päähänsä hyödystä, jota en voi edes mitata?
-
Myyjät sanovat, että heidän hinta on kilpailukykyinen, mutta entäs ne muut ehdot?
Niin ja entäpä strategiset tekijät, jotka pitää ottaa huomioon? Olemme tottuneet siihen, että ollaan halvimman hinnan perässä ilman, että tiedostamme, mitä hinta aidosti oikeasti pitää sisällään ja mitä sen kuuluisi pitää sisällään. Tarjouskilpailutuksen voittaa yleensä se, jolla on suurin laskuvirhe hinnoittelulaskelmassaan. Tosiaalta yrityksillä on ollut taipumus vedättää mahdollisimman korkeaa hintaa silloin kun kilpailu ei toimi. Eikä haluta paljastaa, mistä hinta muodostuu.
Saatamme myös joutua vetämään hinnan stetsonista ja korkeintaan hieman asemoitua kilpailijoihin nähden. Tämä saattaa olla hyvin riskialtis ja lyhyt tie. Lisäksi maailma on muuttunut eskoseni... Ihmiset vaativat hinnoittelulta läpinäkyvyyttä ja eettisyyttä. Vaikka se toisaalta estää suoranaisen vedättämisen, ja ns. ’black box’ hinnoittelun, se myös pakottaa viilaamaan myyntiargumentaatiota siten, että asiakas oikeasti ymmärtää saamansa hyödyn. Tai sitten niin, että ei hyödy mitään – mikä on ehdottomasti myyjänkin etu havaita tämä jo alkumetreillä.
Tämän koulutuksen tavoitteena on pohtia eri hinnoittelustrategioiden ja -mallien soveltuvuutta. Niiden sisältämiä riskejä ja hyötyjä ja ennen kaikkea miksi yrityksen kokonaisstrategia on pakko ottaa vahvasti pohdintaan mukaan.
Toisena, hyvin kunnianhimoisena, tavoitteena on tuoda sekä palveluiden ostajat ja myyjät samaan keskusteluun. Molemmat ovat ammattilaisia asiassaan ja työskentelevät yrityksen kannattavuuden ytimessä, mutta miten erilailla he sittenkin ajattelevat asioista? Ostajat ostaa halvalla ja sopimusehdot ovat mitä ovat. Myyjät myyvät kalliilla, ja asiakastyytyväisyys on riskillä. Tai toisin päin: Ostajat ostavat liian kalliilla, kun samaa laatua voi saada halvemmallakin paremmin sopimusehdoin. Ja myyjät myyvät liian halvalla, jolloin kärsii palvelutuotanto ja lopulta asiakkaat.
Koulutus soveltuu
Yrittäjille tai PK-yrityksessä työskenteleville henkilöille, jotka ovat
mukana hinnoittelemassa asiantuntijapalveluita tai vastaavat asiantuntijapalveluiden ostamisesta.
Ostopalveluita voivat olla ICT, tilitoimisto, tms.
Koulutuksessa saat selkokieliset vastaukset seuraaviin tärkeisiin kysymyksiin
-
Millainen hinnoittelustrategia sopii minulle ja millainen ei sovi?
-
Miten kriisitilanne vaikuttaa hinnoitteluun?
-
Miten hinnoittelulaskelma laaditaan? Mitä siihen tulee sisällyttää, ja mitä ei?
-
Mitä tarkoittaa hinnoittelun läpinäkyvyys ja miksi se on kannattavaa?
-
Miten määrittelet palvelun tai tuotteen hinnan suhteessa laatuun ja kilpailijoihin?
-
Erilaisia tuotekehitystoimintamalleja: Mitä tuotekehityshinnoittelussa tulee huomioida?
Tutustu kouluttajiin
Hannamari Heino
M.Sc. (econ), M.Sc. (educ), ABM (Approved Board Member), Ph.D. researcher
phone: +358 40 7200 716
e-mail: hannamari.heino@saganet.eu
Linkedin: fi.linkedin.com/in/hannamari-heino
Hannamari Heino on kauppatieteiden ja kasvatustieteiden maisteri sekä väitöskirjatutkija, aiheenaan strateginen johtaminen.
Tutkimustyön lisäksi Hannamari on taloushallinnon ja -johtamisen sekä tulosvastuullisen johtamisen kokenut asiantuntija ja kouluttaja, jolla on monipuolinen johtajakokemus hyvin erilaisien omistajapohjien omaavista yrityksistä eri toimialoilta. Oppiva organisaatio on myös hänen erityisosaamisalueitaan. Hannamarin johtotähtenä on yhdistää taloudellinen ajattelu numerotavoitteineen ihmisen käyttäytymisen ymmärtämisen – inhimillisyyden - kanssa.
Hannamarin erityinen vahvuus on tuoda viimeisin tutkimus helposti ymmärrettävään muotoon toiminnan tasolla toteutettavaksi.
Timo Toivanen
M.Sc. (econ.)
phone: +358 20 735 3493
e-mail: timo.toivanen@ttvalmennus.fi
LinkedIn: fi.linkedin.com/in/titoivanen
Twitter: @ttoivalluttaja
Timo on kauppatieteiden maisteri, talouden oivalluttaja, yritysvalmentaja sekä toimitusjohtaja. Hän on yritystalouden moniottelija, jonka intohimona on synnyttää kuulijoilleen talouden oivalluksia.
Timo on kokenut yritysvalmentaja, joka on kouluttanut yli 100 yrityksen räätälöidyissä taloudenvalmennuksissa sekä avoimissa valmennuksissa tuhansille kuulijoille. Timolla on yli 1000 valmennustapahtuman kokemus vuodesta 2008 lähtien.
Timo tuo valmennukseen valtavan kokemuksensa ja näkemyksensä siitä, missä haasteet ovat, kun pk-yrityksissä tehdään bisnestä. Päätöksenteko vaatii osaamista ja sitä Timo haluaa olla kehittämässä. Timon teesit hinnoittelussa: hinta on strateginen valinta ja hinta on yksi merkittävimmistä tekijöistä, joilla vaikutetaan kannattavuuteen.
Ilmoittaudu mukaan
Koulutuksen hinta on
186 € / molemmat osat (+ alv 24 %) tai
93 € / jompikumpi osa (+ alv 24 %)
Oletko kiinnostunut koulutuksesta? Anna yhteystietosi ja saat ensimmäisten joukossa tiedon, kun aikataulutamme seuraavan koulutuksen.
Hinta sisältää vuorovaikutteisen etäkoulutuksen kahden asiantuntijan voimin ja koulutusmateriaalit.